برای آموزش مربع های شگفت انگیز ( سودوکو ها ) به دانش آموزان کلاس اول باید نکات زیر را مورد توجه قرار دهید: مربع های شگفت انگیز از مصداق های حل مسئله هستند که از ابتدای کتاب تا انتهای کتاب به کرات آمده است.اگر از همین ابتدای سال به خوبی آموزش داده شود دانش آموزان با مشکلی مواجه نخواهند شد وسودوکو های عددی مشکل را نیز به راحتی حل می نمایند - درابتدا باید مفهوم ردیف وستون رابه دانش آموزان آموزش دهید طوری که دانش آموزان کاملاً قادر به درک این مفاهیم باشند. - بر روی تخته سیاه جدولی به شکل زیر رسم نمایید وبا رنگ کردن ردیف ها وشمارش ردیف های جدول این مفهوم را برای دانش آموزان جا بیندازید. - در صورت داشتن کمد یا کتابخانه ی کلاسی به ردیف های آن اشاره کنید - به ردیف های جدول حروف الفبای وبرنامه ی کلاسی اشاره کنید. 2- جدول روی تخته راپاک کنید ودوباره جدولی رسم کنید .این بار خطوط را عمودی بکشید وبا رنگ کردن ستون ها وشمارش آن ها مفهوم ستون را آموزش دهید. - از چند نفر دانش آموزکلاس بخواهید درجلوی کلاس بر روی موزاییک های کلاس به شکل ردیفی بایستند. - مجدداً از آنها بخواهید به شکل ستونی بایستند. - از آنها بپرسید در صف کلاس به شکل ردیفی می ایستند یا ستونی ؟ 3- در مرحله ی بعد مطمئن شوید دانش آموزان قادر به نگهداری ذهنی رنگها در ذهن خود هستند. - برای این منظورسه قطعه گچ به رنگ های مختلف را به دانش آموز نشان دهید. از اوبخواهید رنگ هارا به خاطر بسپارد.سپس دست ها را در پشت خود برده یکی از گچ ها را بردارید . ازدانش آموز بپرسیدد کدام رنگ نیست ؟ می توانید از مهره های رنگی چرتکه یا چینه های رنگی استفاده کنید. 4-جدولی دارای سه ردیف وسه ستون روی تخته ی کلاس رسم نمایید.سه تا گچ به رنگ های متفاوت به دانش آموزان نشان دهید و.رنگ آنها را بپرسید..با اشاره به ردیف اول بپرسید این ردیف چند خانه دارد؟ پس از دریافت پاسخ سه خانه ، بگویید می خواهیم این سه خانه را با این سه رنگ گچ که داریم ، رنگ کنیم ،هر خانه را یک رنگ. - بگویید حالا می خواهیم ردیف دوم را نیز به همین شکل رنگ کنیم .در هر خانه طوری رنگ را باید انتخاب کنیم که بارنگ بالایی آن مثل هم نباشد.ردیف سوم را نیز به همین شکل توضیح داده وکامل می کنیم. - حالا به ستون ها اشاره می کنیم ومی گوییم بچه ها ببینید هیچ کدام از رنگ ها در ستون ها هم تکراری نیستند وهر سه رنگ هم وجود دارد. 5-جدولی روی تخته رسم می کنیم وسه تا گچ رنگی به دانش آموزانی که یاد گرفته اند می دهیم ومی خواهیم .جدول سودوکو را به شیوه ای که فرا گرفته اند ،رنگ نمایند. 6-می توانید جهت آگاهی از میزان یادگیری آزمون عملکردی طراحی نمایید.
برچسبها:
دانلوددرادامه ی مطلب
حجم : 10 mb
قالب : pdf
راهنمای بازکردن فایل ها راازلینک زیردانلود کنید
برچسبها:
با اهداسلام خدمت همه شما بزرگواران
در ادامه ی مطلب می تونید مجموعه ی انتخاب که شامل 41 سوال تستی از کتاب های فارسی، ریاضی ، قرآن ، علوم و هدیه های آسمان مر بوط به پایه دوم رو دانلود کنید
مجموعه ی چهار گزینه ای انتخاب
برچسبها:
طرح درس روزانه ریاضی دوم دبستان
نام درس: ریاضی دوم دبستان موضوع: آمادگی یرای جمع های فرایندی صفحه: 28 زمان: 45 دقیقه تهیه کننده: جالینوس داوری
هدف کلی:
آمادگی برای جمع و تفریق های فرایندی
اهداف جزئی:
آشنایی دانش آموزان به بسته های ده تایی و یکی
آشنایی دانش آموزان با جمع بسته های ده تایی و یکی
آشنایی دانش آموزان با جمع اعداد دورقمی
اهداف رفتاری:
دانش آموزان بسته های ده تایی را از هم تشخیص بدهد
دانش آموزان در جمع و تفریق اعداد دورقمی ابتدا به بسته های ده تایی توجه کند.
مهارت استفاده از بسته های ده تایی را کسب می کنند.
روش های تدریس:
الگوی پیش سازمان دهنده، اعضای تیم،بحث گروهی،پرسش و پاسخ
مواد و رسانه های آموزشی
کتاب ریاضی؛ بسته های ده تایی و یکی
ارزشیابی آغازین:
ارزشیابی از درس قبل (جمع اعداد یک رقمی) ، انجام یک فعالیت دست ورزانه(بسته های ده تایی را با یکدیگر جمع می زنیم)
ارائه درس:
معلم درحالی که بسته های ده تایی و یکی در دست دارد وارد کلاس می شود. همچنین دسته هایی که دانش آموزان درست کرده اند و به کلاس آورده اند را روی میز قرار می دهد و توجه دانش آموزان را به بسته ها جلب می کند. یک بسته ی ده تایی و 4 یکی بر می دارد و عدد 14 را می سازد همچنین از دانش آموزان می خواهد با بسته های خود این عدد را بسازند. همچنین برای عدد مثلا 23 از دانش آموزان می پرسد چن بسته ی ده تایی و چند یکی را برداریم دانش آومزان جواب می دهند: دو بسته ی ده تایی و 3 یکی. سپس با کنار هم قرار دادن بسته ها ی ده تایی و یکی حساب می کنند این دو عدد روی هم چند می شوند. در مرحله روی هم قرار دادن توجه دانش آموزان را به این نکته جلب می کنیم که ابتدا 2 بسته ده تایی را به عدد 14 اضاف می کنیم حالا جواب چند می شود؟همه جواب می دهند34 در مرحله بعد 3 یکی را روی آن می گذاریم حالا چند می شود؟ بچه ها جواب می دهند: 37. این کار را با اعداد دورقمی دیگر هم انجام می دهیم تا دانش آموزان به این نتیجه برسند که برای جمع اعداد دو رقمی بهتر است اول بسته های ده تایی را به آن اضاف کنیم سپس یکی ها.
ارزشیابی تکوینی:
دانش آموزان را در گروه های خود به فعالیت جمع های دو رقمی و ساختن عددهای دو رقمی به وسیله ی بسته های خود واداریم.
تعیین تکلیف:
هر دانش آموز با بسته های دو تایی خود یک عدد دو رقمی بسازد. در گروه های دونفره عددهای خود را با هم جمع می کنند.
برچسبها:
- سوره نباء زمان: 15:28 دقیقه دانلود کنيد
- سوره نازعات زمان: 14:01 دقیقه دانلود کنید
- سوره عبس زمان: 12:07 دقیقه دانلود کنید
- سوره تکویر زمان: 8:12 دقیقه دانلود کنید
- سوره انفطار زمان: 6:50 دقیقه دانلود کنید
- سوره مطففین زمان: 15:06 دقیقه دانلود کنید
- سوره انشقاق زمان: 7:47 دقیقه دانلود کنید
- سوره بروج زمان: 8:08 دقیقه دانلود کنید
- سوره طارق زمان: 5:08 دقیقه دانلود کنید
- سوره اعلی زمان: 5:57 دقیقه دانلود کنید
- سوره غاشیه زمان: 6:59 دقیقه دانلود کنید
- سوره فجر زمان: 11:30 دقیقه دانلود کنید
- سوره بلد زمان: 4:58 دقیقه دانلود کنید
- سوره شمس زمان: 4:19 دقیقه دانلود کنید
- سوره لیل زمان: 5:31 دقیقه دانلود کنید
- سوره ضحی زمان: 3:07 دقیقه دانلود کنید
- سوره انشراح زمان: 2:16 دقیقه دانلود کنید
- سوره تین زمان: 2:54 دقیقه دانلود کنید
- سوره علق زمان: 5:20 دقیقه دانلود کنید
- سوره قدر زمان: 2:19 دقیقه دانلود کنید
- سوره بینه زمان: 6:45 دقیقه دانلود کنید
- سوره زلزال زمان: 2:48 دقیقه دانلود کنید
- سوره عادیات زمان: 3:10 دقیقه دانلود کنید
- سوره قارعه زمان: 3:08 دقیقه دانلود کنید
- سوره تکاثر زمان: 2:24 دقیقه دانلود کنید
- سوره عصر زمان: 1:27 دقیقه دانلود کنید
- سوره همزه زمان: 2:40 دقیقه دانلود کنید
- سوره فیل زمان: 2:07 دقیقه دانلود کنید
- سوره قریش زمان: 1:52 دقیقه دانلود کنید
- سوره ماعون زمان: 2:27 دقیقه دانلود کنید
- سوره کوثر زمان: 1:18 دقیقه دانلود کنید
- سوره کافرون زمان: 2:14 دقیقه دانلود کنید
- سوره نصر زمان: 1:46 دقیقه دانلود کنید
- سوره مسد زمان: 1:52 دقیقه دانلود کنید
- سوره توحید زمان: 1:12 دقیقه دانلود کنید
- سوره فلق زمان: 1:42 دقیقه دانلود کنید
- سوره ناس زمان: 1:57 دقیقه دانلود کنید
برچسبها:
امروز می خوام چند تا روش برای آموزش هر چه بهتر الفبا در كلاس اول ارائه كنم. البته این مطلب رو هم ذكر كنم كه اكثر معلم های عزیز از این روشها استفاده می كنند. اگه نكته ای نیز مد نظر شما است، در قسمت نظرات همین پست مطرح كنید.
راهكار اول؛ ایجاد انگیزه
از مهمترین اصول به شمار می ره چرا كه، برای كاشت دانه باید ابتدا زمین را آماده ساخت. برای پذیرفتن مطالب جدید هم باید زمینه و انگیزه هایی را در فراگیران ایجاد نمود كه می تواند این كار به شكل های مختلفی صورت پذیرد مانند: آوردن یك وسیله به كلاس، استفاده از عكس و پوستر، طرح یك سؤال و ...
راهكار دوم؛ تهیه دفتر خلاقیت
نحوهﻯ تهیه این دفتر به این صورت هستش كه در جلسه دیدار با اولیا، از اولیای دانش آموزان می خواهیم كه یك دفتر 80 برگ برای دفتر خلاقیت انتخاب كنند و اون رو به صورت زیر آماده كنند:
هر نشانه ای كه تدریس می شه، از كاغذ رنگی برش می زنند و به دفتر خلاقیت می چسبونند. یك صفحه بعد تكه هایی از روزنامه ها رو می برند، برای اینكه دانش آموز راحت تر بخونه،بهتره كه بریده روزنامه از قسمت تیتر روزنامه باشه. در ادامه باید دانش آموز دور نشانه ای كه تدریس شده یك خط بسته بكشه.
راهكار سوم؛ تهیه كاردستی
می تونیم برای برخی از حروف بگیم تا دانش آموزان كاردستی درست كنند. مثلا برای تدریس درس "ﺳ،س" یك "سبد" با مقوا و چیزهای دیگه درست كنند. این كار علاوه بر ایجاد انگیزه در تدریس درس جدید، به بهبود حیطهﻯ مهارتی دانش آموزان نیز كمك می كنه. البته توصیه می كنم كه برای همه حروف از این روش استفاده نكنید، چون ممكنه بعضی از والدین شاكی بشن!!!
راهكار چهارم؛ تهیه متن توسط معلم
در این روش معلم ارجمند باید یك متن رو آماده كنه و از دانش آموزان بخواهد كه دور حروف مشخص شده خط بكشند. البته این كار رو می شه در جلسه دیدار با اولیا هم پخش كرد، تا دانش آموزان در خانه آن را حل كنند و در پوشه كار خود قرار دهند. در زیر یك نمونه متن آوردم:
با سلام خدمت شما اولیای محترم؛
از دانش آموزتان بخواهید تا دور نشانه های "ﺳ ، س" ، "د" و "ﺗ ، ت" خط بكشد. ( لطفا پس از تكمیل تمرین، آن را داخل پوشه كار قرار دهید.)
یكی بود، یكی نبود، غیر از خدا هیچ كس نَبود. غروب یك روز سَرد و پاییزی بود. علی كوچولو حوصله اش سَر رفت. دیگر نمی دانست چه بازی كند. مادَرش گفت: «گل پسر، قند عسل برو یك نقاشی زیبا بكش.»
علی خوشحال شد، دفتر نقاشی، مِداد سیاه و مِدادهای رنگی خود را در سَبَد كوچكش گذاشت، پشت پنجره رفت و همان جا نشست.
باد هوهو می كرد و لا به لای شاخ و بَرگ دِرَخت ها می پیچید. در این موقع یك بَرگ خشكیده همراه با باد پایین آمَد و روی دَفتر سفید علی كوچولو اُفتاد. علی وقتی آن را دید فهمید كه در مورد چه چیزی نقاشی بِكشد. با مِداد سیاه شكل بَرگ را توی دفترش كشید و بعد آن را با مِداد زرد رنگ زد.
نقاشی علی خیلی قشنگ شُد. علی آن را بَرداشت و با خوشحالی به اُتاق بَرگشت تا به مادرش نشان دَهد.
برچسبها:
اتل متل توتوله
بچه ی خوب چه جوره؟
بچه ی خوب می دونه
تاریکی ترس نداره
این آسمون آبی
شب میشه پرستاره
بچه ی خوب می دونه
لولو وجود نداره
از لولوی خیالی
ترسی به دل نداره
بچه ی خوب دلیره
شجاعه مثل شیره
برچسبها:
اتل متل توتوله
بچه ی خوب چه جوره؟
بچه ی خوب صبح زود
از خواب ناز پا میشه
می خنده مثل غنچه
لبای اون وامیشه
سلام داره به مامان
سلامی هم به بابا
میخوره صبحونه را
با میل و با اشتها
اتل متل توتوله
بچه ی خوب می دونه
خوردن شیر مفیده
شیر می ریزه تو لیوان
میگه رنگش سفیده
شیر میخوره سیر میشه
قوی مثل شیر میشه
برچسبها:
اتل متل توتوله
بچه ی خوب چه جوره؟
بچه ی خوب تمیزه
پیش همه عزیزه
دستش را خوب می شوره
با آب پاک و صابون
گوش می کنه همیشه
به حرفای مامان جون
مامان میگه عزیزم
ای بچه ی تمیزم
اگه می خوای عزیز باشی
باید خیلی تمیز باشی
دندوناتو پاک بکنی
همیشه مسواک بکنی
برچسبها:
نام درس : علوم تجربی پایه ی : سوم ابتدایی تعداد فراگیران ....
روش تدریس : دستیابی مفهوم موضوع درس : مهره داران
هدف کلی : آشنایی دانش آموزان با جانوران مهره دار.
اهداف جزئی :
1- آشنایی دانش آموزان با نوع پوشش جانوران مهره دار.
2- آشنایی دانش آموزان با طریقه ی تنفس جانوران مهره دار.
3- آشنایی دانش آموزان با طریقه ی تولید مثل جانوران مهره دار.
4- آشنایی دانش آموزان با محل زندگی جانوران مهره دار.
5- آشنایی دانش آموزان با تفاوت ها و شباهت های جانوران مهره دار.
6- .....
اهداف رفتاری :
1- جانوران مهره دار را طبقه بندی کنند و نام ببرند. (شناختی)
2- ویژگی های هر طبقه از جانوران مهره دار را بیان کنند. (شناختی)
3- بتوانند با دیدن جانوران مهره دار در محل زندگی خود یا باغ وحش طبقات آنها را مشخص کنند. (مهارتی)
4- دانش آموزان نسبت به شناخت جانوران مهره دار از خود کنجکاوی نشان دهند. (نگرشی)
5- دانش آموزان نسبت به شناخت جانوران مهره دار از خود علاقه نشان دهند . (نگرشی)
6- .....
مدل کلاس : مدل U شکل
وسایل مورد نیاز :
کتاب درسی، کتاب راهنمای معلم، فیلم، تصاویر حیوانات مهره دار، پازل، تخته سیاه، گچ و ...
آزمون ورودی :
از فراگیران خواسته می شود :
1- چند جانور مهره دار نام ببرند ؟
2- جانوران مهره دار به چه نوع جانورانی می گویند؟
3- تفاوتها و شباهت های ظاهری جانوران را بیان کنید؟
4- .....
ایجاد انگیزه :
پخش فیلم در مورد حیوانات مهره دار و ارائه چند سوال در مورد فیلم مانند :
تولید مثل حیوانات چگونه است؟
حیوانات خون گرم یا خون سرد هستند؟
حیوانات چگونه تنفس می کنند؟
چیوانات در کجا زندگی می کنند؟
ارائه درس :
گام اول :به هر تیم از دانش آموزان پازل یکی از طبقات جانوران مهره دار را داده، از آن ها می خواهیم که پازل تیم خود را مرتب کنند. پس از آن که دانش آموزان پازل ها را تکمیل کردند جدولی را که شامل طبقات جانوران مهره دار و ویژگی های آن هاست را به هر یک از دانش آموزان داده و از آن ها می خواهیم به دقت مطالب جدول را مطالعه کنند.
سپس آموزگار از یکی از دانش آموزان می خواهد که نام حیوانات را روی تخته سیاه لیست نماید . آموزگار در مقابل هر یک از حیوانات گزینه ی بله یا خیر را می نویسد، آن گاه از دانش آموزان می خواهد به جدول خود با دقت نگاه کرده و با تیم خود مشورت کرده و دلیل عنوان انتخاب شده (بلی یا خیر) در مقابل هر کدام از حیوانات را پیدا کنند. (وجه مشترک را) سپس دانش آموزان به تدوین و آزمون فرضیه ها می پردازند و به نتیجه می رسند که چه مطلبی مورد نظر بوده است و آموزگار نتیجه ی به دست آمده توسط دانش آموزان را روی مقوای بزرگی که در کنار تخته سیاه نصب شده است می نویسد و برای یادگیری بهتر این مقوا را برای دو هفته در کلاس نگه می دارد.
نوع پوشش |
محل زندگی |
طریقه تنفس |
خونگرم یا خون سرد بودن |
تولید مثل |
|
پستانداران |
پشم و مو |
خشکی |
شش |
خون گرم |
بچه زا |
پرندگان |
پر |
خشکی |
شش |
خون گرم |
تخم گذار |
خزندگان |
پولک |
خشکی و آب |
شش |
خون سرد |
تخم گذار |
ماهی ها |
پولک |
آب |
آب شش |
خون سرد |
تخم گذار |
دوزیستان |
پوست |
خشکی و آب |
شش . آب شش |
خون سرد |
تخم گذار |
جدول مربوط به گام اول فعالیت
فراگیری پس از مطالعه ی جدول اولیه باید پی به عناوین نوشته شده در جدول زیر ببرد .
حیوانات |
عنوان 1 .................................. |
عنوان 2 ........................................ |
پستانداران |
خیر |
بلی |
پرندگان |
خیر |
بلی |
خزندگان |
بلی |
بلی |
ماهی ها |
بلی |
خیر |
دوزیستان |
خیر |
خیر - بلی |
فراگیری با مطالعه ی موارد بلی و خیر در مورد حیوانات و با مطابقت دادن با جدول اولیه ای که در اختیار آنان قرار گرفته است پی به عنوان شماره ی (1) می برند که تولید مثل مد نظر بوده است و عنوان تولید مثل را در زیر عنوان (1) می نویسند. و نتیجه می گیرند که تمامی حیوانات تخم گذار هستند به غیر از پستان داران که بچه زا هستند. (البته حالت های خاصی نیز وجود دارد مد نظر نمی باشد)
عنوان (2) مربوط خون گرم یا خون سرد بودن حیوانات است که در زیر عنوان (2) خون گرم یا خون سرد بودن را می نویسد و نتیجه می گیرند که پستان داران و پرندگان خون گرم هستند و خزندگان ، ماهی ها ، دو زیستان خون سرد می باشند.
گام دوم :در این مرحله فراگیران در مقابل تعدادی از نام حیوانات بلی یا خیر نوشته و تعدادی را نمی نویسد و هر تیم با بحث تبادل نظری که انجام می دهند جداولی مانند نمونه ذیل ساخته و به تابلو نصب کرده و معلم از دانش آموزان می خواهد با هم مشورت کرده و فرضیه سازی نموده و مفهوم سایر تیم ها را پیدا نموده و نامگذاری نمایند و نتیجه ی خود را بیان نمایند و آموزگار فرضیه ی آنان را تایید یا رد می کند و در صورت درست بودن فرضیه نتیجه ی بدست آمده را در لیست نتایج یادداشت می نماید.
نام حیوان |
شغل |
صادرات |
..................................... |
بلی + |
بلی + |
..................................... |
بلی + |
خیر- |
..................................... |
بلی + |
خیر- |
..................................... |
بلی + |
بلی + |
..................................... |
بلی + |
خیر+ |
گام سوم : در پایان آموزگار از تلاش دانش آموزان تشکر کرده و می خواهد از هر تیم یک نفر نماینده انتخاب شده و در مورد یکی از حیوانات اطلاعاتی را که با توجه به تولید مثل، خونگرم یا خونسرد بودن، نوع پوشش ، محل زندگی، طریقه تنفس و ... به دست آورده اند را بیان کنند.
جمع بندی و نتیجه گیری :
معلم : بچه ها امروز با چه مطلبی آشنا شدیم ؟
دانش آموزان : با ویژگی های مهره داران
معلم : آیا می توانید ویژگی های پستان داران را نام ببرید؟
دانش آموزان :
1- خون گرم هستند 2- بدنشان از مو و پشم پوشیده شده است . 3- بچه زا هستند و ...
معلم : ویژگی های پرندگان را نام ببرید ؟
دانش آموزان :
1- خون گرم هستند 2- تخم گذار هستند 3- بدنشان از پر پوشیده شده است. 4- پرواز می کنند و ....
ارزشیابی پایانی :
به هر تیم از دانش آموزان عکس یکی از طبقات جانوران مهره دار را داده از آن ها می خواهیم ویژگی های هر طبقه را با همکاری اعضا بنویسند و به کلاس ارائه دهند.
تکلیف تمرینی :
از دانش آموزان می خواهیم که به صورت گروهی طبقات جانوران مهره دار را روی مقوا نوشته و عکس های مربوط به هر طبقه را در کنار آن چسبانده و به صورت روزنامه دیواری برای جلسه بعد به کلاس ارایه دهند.
تکلیف خلاقیتی :
1- از فراگیران می خواهیم برای جلسه ی آینده اطلاعاتی به غیر از اطلاعات داده شده در کلاس در مورد حیوانات جمع آوری کرده و به کلاس ارایه دهند.
2- از فراگیران می خواهیم یک داستان خیالی در مورد یکی از حیواناتی که در اطراف آن ها زندگی می کند بنویسد و به کلاس ارائه دهد؟
برچسبها:
برچسبها:
![]() |
فصل اول و دوم | |
![]() |
فصل سوم و چهارم | لينك كمكي![]() |
![]() |
فصل پنجم() | |
![]() |
فصل ششم() | |
![]() |
فصل هفتم() | |
![]() |
فصل هشتم() |
برچسبها:
اول ابتدایی
|
دوم ابتدایی
|
سوم ابتدایی
|
چهارم ابتدایی
|
پنجم ابتدایی
|
برچسبها:
برچسبها:
من كه از گل بهترمپسرم من پسرم
حرفهای مادرم
نرود از نظرم
در دبستان همه را
محترم میشمرم
از خوشاخلاقی من
هست راضی پدرم
من دخترم
بچهها من دخترم
در خوشزبانی نوبرم
در خانهداری ماهرم
شریك كار مادرم
چهرهی شاد من ببین
شیرین به مثل شكرم
اول –1339
فریدون
فریدون مهربان است
عزیز كودكان است
به نرمی میزند حرف
همیشه خوشزبان است
به هر جا كودكاناند
فریدون در میان است
فریدون نیست ترسو
خودش یك پهلوان است
نمیگوید مگر راست
كه حسنش در همان است
فرزندان ایران
ما گلهای خندانیم
فرزندان ایرانیم
ما سرزمین خود را
مانند جان میدانیم
• • •
ما باید دانا باشیم
هوشیار و بینا باشیم
از بهر حفظ ایران
باید توانا باشیم
• • •
آباد باش ای ایران
آزاد باش ای ایران
از ما فرزندان خود
دل شاد باش ای ایران
برچسبها:
.: Weblog Themes By Pichak :.